1º TRIMESTRE - 1ºS ANOS - GERUND X PRESENT PARTICIPLE and PRESENT CONTINUOUS - RECUPERALÇÃO: EXTRA EXERCISES AND EXPLANATION

                                                           SUFFIX - ING
GERUND  X  PRESENT PARTICIPLE
Gerund e Present Participle têm a forma em -ING. O que os diferencia é a função. O primeiro tem função de substantivo (sujeito ou objeto), e o segundo, além de verbo, pode ter função de adjetivo. Depois de preposição é obrigatório o uso de gerund, o gerund tem a função de objeto da preposição.
e.g.:
Uso do suffix - ING - Gerund
He is interested in buying the car.    (buying = objeto da preposição- ING = GERUND).        in=preposição
After reading the book, he also saw a film.
         prep.   (reading = objeto da preposição = GERUND)

Singing is a pleasure. (Singing = sujeito - ING = GERUND)
My hobby is swimming.(swimming = substantivo - ING = GERUND)

Uso do suffix - ING - Present Participle
                                                                                                     
The actor's performance was very interesting. (interesting = adjetivo)  comes from the verb to interest.

I watched a fascinating movie. (fascinating = adjetivo) comes from the verb to fascinate. (THE FUNCTION OF -ING IS PRESENT PARTICIPLE)


Quando o verbo principal for conjugado em Continuous-Progressive a função do ING é de present partticple.

I am doing a test accurately. (tense= Present Continuous) (THE FUNCTION
       pres.participle                   OF -ING IS PRESENT PARTICIPLE)

They were writing beautiful poems. (tense = Past Continuous) (THE FUNCTION OF  -ING IS PRESENT PARTICIPLE)



PRESENT CONTINUOUS-PROGRESSIVE TENSE

ESTRUTURA:
SUJEITO +  VERBO TO BE NO SIMPLE PRESENT (AM, IS, ARE) + VERBO PRINCIPAL + ING.(affirmative or negative am not, is not, are not)

e.g.: You are reading a lesson now.

Situações que usamos o Present Continuous:

1) Para expressar que estão ocorrendo no momento da fala. A ação tem início antes do momento da fala, continua no momento da fala e provavelmente continuará depois da fala.

Ø  My mom is still sleeping.
Ø  Are you doing your homework now¿
Ø  I need an umbrella because it is raining.

2) Quando nos referimos a um fato que está acontecendo no período (semana, mês, ano) em que se fala,não necessariamente naquele exato momento.

Ø  I am reading an interesting book.
Ø  Is your cousin working for IBM¿
Ø  My sister is studying at Miami University.

3) Para descrever uma situação que está se alterando no momento ou na época em que se fala.

Ø  The sky is getting cloudy.
Ø  The price of gasoline is going up again.

4) Para descrever ações que se repetem ou que ocorrem com frequência. Nesse caso, temos o advérbio always (sempre), que se posiciona entre o verbo to be e o verbo principal.

Ø  She is always complaining about her children.
Ø  Tom is always telling the same jokes.
Ø  With inflation, prices are always rising !

5) Para nos referirmos a ações futuras planejadas ou previstas.

Ø  Hurry up! The bus is leaving in a few minutes.
Ø  Next year, we are spending our vacation at the seashore.
Ø  She is leaving for London tomorrow.

VERBOS QUE, NORMALMENTE, NÃO SÃO USADOS NOS CONTINUOUS-PROGRESSIVE TENSES EM INGLÊS, MUITO EMBORA SEJAM USADOS NA LÍNGUA PORTUGUESA.

ü  verbos dos sentidos: hear (ouvir), taste (saborear), smell (cheirar), see (ver).

·         I hear a strange noise outside.
·         This fish smells bad.
NEVER: I am hearing... or This fish is smelling....

ü  verbos que envolvem atividade mental: know, believe, think, understand, recognize, remember, forget, mean.

  • I don't remember your name.
  • I know about your feats.
NEVER: I am not remembering......  or  I am knowing......


ü  verbos que significam posse: have, own, possess, belong.

·         He has a car.
·         That belongs to me.
·         They own that big house.
NEVER: He is having a car.   or    That is belonging....  or  They are owning.....

mas: to have breakfast, lunch, dinner (apesar de ter o verbo HAVE tem outro significado= tomar café da manhã, almoçar, jantar) e a regra do ING é aplicada.


ü  verbos que exprimem opinião, sentimento ou desejo: want, prefer, need, appreciate, like, dislike, love, hate, detest, seem, look like.

·         She needs some money.
·         I like seafood dishes.
·         He looks like with dad as more as time goes by.
·         We want good news.
NEVER: She is needing..... I am liking..... He is looking like.... He is wanting....

RECUPERAÇÃO -EXTRA MATERIAL: EXERCISES AND EXPLANATION